"De geavanceerde systemen die we aanbieden zijn vrij eenvoudig voor installateurs, maar particulieren hebben veel meer vragen. Er zijn in de markt oplossingen die draadloos werken, maar voor de wat complexere installaties heeft bedraad aansluiten de voorkeur." En over CCTV? "De vragen over CCTV die ik krijg gaan meestal over bestekken en offerte-aanvragen waarin deze installaties zijn voorgeschreven. Aan de hand van het type gevraagde installatie moet ik een type systeem kiezen. Analoge video is het meest eenvoudig, maar dan heb je ook de minste mogelijkheden." Waar moet ik dan aan denken? "Ik krijg voor CCTV bijvoorbeeld vragen over kentekenherkenning, gezichtsherkenning, bewegingsdetectie, analyses van aantallen personen, missing objects (als iets lijkt te zijn verdwenen), noem maar op. De vragen die ik krijg zijn heel divers." Maar dat is voor Jurgen geen probleem.
"We zijn eigenlijk met het hele verkoopteam verantwoordelijk voor deurcommunicatie, maar daarbinnen heeft iedereen wel een specialisatie. In mijn geval is dat CCTV. Het is een brede productgroep, maar er zitten vaak moeilijke aspecten aan omdat een eindgebruiker wil weten wat hij of zij krijgt te zien op een IP-camera." En hoe breng je dat over? "Op papier is dat vaak moeilijk over te brengen, maar dat zou je best slim kunnen doen, met bijvoorbeeld een telescoopstok. Ik zag die laatst op een bijeenkomst, installateurs kunnen hun klanten daarmee laten zien hoe hun beelden eruit zien. Gewoon om te laten zien wat er mogelijk is." En er is veel mogelijk blijkbaar.
"De offertes die ik moet maken voor klanten kunnen nogal variëren, maar gaan meestal over deurcommunicatie en in mijn geval vooral CCTV. Meestal krijg je van de beller informatie over het aantal camera's en het type en de gewenste functionaliteiten: smartphone, extra monitor etc. Op basis van deze informatie maken we een offerte." En aanvragen via mail? "Aanvragen die via de mail binnenkomen worden vaak nog nagebeld om extra informatie te verzamelen, zodat we zeker goed aanbieden. Dat is ook voor onszelf, je loopt wel eens tegen situaties aan die je op verschillende manieren zou kunnen invullen." Heb je een voorbeeld? "Er is bijvoorbeeld overlap tussen de intercomproducten van Urmet en Vingtor-Stentofon, maar er zijn projecten waar ze beide kunnen worden aangeboden. Vanwege het prijsverschil moet er natuurlijk wel met de klant worden overlegd: hoe belangrijk zijn hun eisen?" Jurgen kent de klappen van de zweep.
"Ik zit nu ruim 2 jaar bij Elbo, hiervoor was ik bedrijfsleider in een eetcafé. Dat heb ik 5,5 jaar gedaan met veel plezier, maar ik kon er mijn ei niet kwijt en het in de avond werken had ik ook wel gezien. Dus toen ging ik op zoek naar een uitdaging met reguliere werktijden en kwam ik hier terecht. Ik werd natuurlijk vrij snel in het diepe gegooid, maar door te doen leer je het snelste. En inmiddels weet ik er al best veel van volgens mij."
Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem vinden op http://edwin.vlems.nl.